*Proton EMAS Concept*
Pengenalan:
EMAS juga bermaksud "emas" di dalam Bahasa Malaysia dan simbol nilai projek rekaan ini kepada PROTON serta rekabentuk automotif masa depan Malaysia.
Kereta konsep ini merupakan kerjasama kreatif antara Italdesign Giugiaro dan Lotus Engineering. Ia direka berdasarkan hybrid propulsion system, berserta rekabentuk chassis khusus di mana ia boleh menampung enjin konvensional serta hybrid system’s batteries di bahagian belakang. Kereta konsep itu direka bagi memaksimakan ruang sambil mengekalkan konsep kereta kompak.
Kereta konsep ini merupakan kerjasama kreatif antara Italdesign Giugiaro dan Lotus Engineering. Ia direka berdasarkan hybrid propulsion system, berserta rekabentuk chassis khusus di mana ia boleh menampung enjin konvensional serta hybrid system’s batteries di bahagian belakang. Kereta konsep itu direka bagi memaksimakan ruang sambil mengekalkan konsep kereta kompak.

Rekabentuk:
Menurut Giugiaro, Proton Emas adalah satu jenis kereta baru, satu konsep automotif baru dari segi fungsi, ergonomik dan keselesaan, serta tidak memberikan kesan terhadap alam sekitar.
Platformnya direka khusus oleh Italdesign Giugiaro, termasuk satu floorpan yang dinaikkan di bahagian belakang yang dapat menampung hibrid tersebut atau electric system batteries. Kedudukan tempat duduknya juga dinaikkan sedikit, kesemuanya boleh dilaras secara elektrik, serta membenarkan penumpang-penumpang untuk menggunakan ruang dalaman dengan baik.
Ciri-ciri yang terdapat pada model ini adalah mesra pengguna, terutamanya di bahagian belakang. Ciri dan kemudahannya setanding dengan kereta-kereta higher-category yang lain.
Platformnya direka khusus oleh Italdesign Giugiaro, termasuk satu floorpan yang dinaikkan di bahagian belakang yang dapat menampung hibrid tersebut atau electric system batteries. Kedudukan tempat duduknya juga dinaikkan sedikit, kesemuanya boleh dilaras secara elektrik, serta membenarkan penumpang-penumpang untuk menggunakan ruang dalaman dengan baik.
Ciri-ciri yang terdapat pada model ini adalah mesra pengguna, terutamanya di bahagian belakang. Ciri dan kemudahannya setanding dengan kereta-kereta higher-category yang lain.

Teknologi:
Dari segi teknologi, ia direkabentuk oleh Lotus Engineering, sistem pacuannya adalah satu siri hybrid plug-in. Ia termasuk enjin 1.2 liter dengan 3 silinder, 51 kuasa kuda (38 kW) pada 3500 rpm yang boleh dijana dengan petrol, etanol atau methanol.
Pemanduan boleh dilanjutkan oleh sebuah enjin elektrik dengan tenaga berterusan (continuous power) sebanyak 45 kW dan kuasa puncak (peak power) sebanyak 75 kW. Kadar tork maksimumnya, 280 Nm ketika kemuncak (peak), serta tidak memerlukan penggunaan sebuah kotak gear.
Pecutan 0-100 km/h mengambil masa kira-kira 14 saat, kelajuan tertinggi adalah 170 km/h dan battery range dalam konfigurasi hibridnya adalah 50 km. Proses mengecas semula bateri itu mengambil masa tiga jam menggunakan soket pada 220 volt.

Bahagian Dalaman (Interior):
Papan pemuka (dashboard) dikuasai oleh dua TFT berpanel di tengah, pada satu sudut cekung. Monitor di sebelah kanan menunjukkan meter kelajuan (speedometer) dan penunjuk (indicators) tambahan kepada aliran hybrid system energy, manakala monitor sebelah kiri menunjukkan maklumat sekunder seperti skrin-skrin untuk sistem hi-fi, telefon dan internet access browser beserta personalised car set-up parameters.

Bahagian Luaran (Exterior):
The front-end features the PROTON Shield housed in a longitudinal slot below the bonnet. This also incorporates the light clusters and is enhanced by two distinctive diamond-shaped fog lights. The engine cooling air intake, located between the fog lights, is concealed within a dark grey trapezoid motif.
The side is dominated by a belt line that drops down decisively toward the windscreen pillar to increase side visibility during parking man-oeuvres. It is enlivened by a sculpted shape, enhanced by a rib that runs from the front wheel arch then swoops up toward the rear.
The large wheel arches are perhaps the most distinctive and substantial aspect of the car body; the wheelbase is generous: 2590 mm for a total length of 3550 mm. The wheels are therefore located at the end of the Proton Emas: this gives the impression of a car much bigger than it actually is.
Spesifikasi:

Pemanduan boleh dilanjutkan oleh sebuah enjin elektrik dengan tenaga berterusan (continuous power) sebanyak 45 kW dan kuasa puncak (peak power) sebanyak 75 kW. Kadar tork maksimumnya, 280 Nm ketika kemuncak (peak), serta tidak memerlukan penggunaan sebuah kotak gear.
Pecutan 0-100 km/h mengambil masa kira-kira 14 saat, kelajuan tertinggi adalah 170 km/h dan battery range dalam konfigurasi hibridnya adalah 50 km. Proses mengecas semula bateri itu mengambil masa tiga jam menggunakan soket pada 220 volt.

Bahagian Dalaman (Interior):
Aspek pertama adalah pemegang pintu: satu rekabentuk yang ergonomik iaitu dengan menggabungkan satu set kawalan-kawalan sekunder yang berubah dari satu tempat ke tempat lain.
Papan pemuka (dashboard) dikuasai oleh dua TFT berpanel di tengah, pada satu sudut cekung. Monitor di sebelah kanan menunjukkan meter kelajuan (speedometer) dan penunjuk (indicators) tambahan kepada aliran hybrid system energy, manakala monitor sebelah kiri menunjukkan maklumat sekunder seperti skrin-skrin untuk sistem hi-fi, telefon dan internet access browser beserta personalised car set-up parameters.

Bahagian Luaran (Exterior):
The front-end features the PROTON Shield housed in a longitudinal slot below the bonnet. This also incorporates the light clusters and is enhanced by two distinctive diamond-shaped fog lights. The engine cooling air intake, located between the fog lights, is concealed within a dark grey trapezoid motif.
The side is dominated by a belt line that drops down decisively toward the windscreen pillar to increase side visibility during parking man-oeuvres. It is enlivened by a sculpted shape, enhanced by a rib that runs from the front wheel arch then swoops up toward the rear.
The large wheel arches are perhaps the most distinctive and substantial aspect of the car body; the wheelbase is generous: 2590 mm for a total length of 3550 mm. The wheels are therefore located at the end of the Proton Emas: this gives the impression of a car much bigger than it actually is.
Spesifikasi:


No comments:
Post a Comment